måndag 23 februari 2015

"Nya" dynor till husbilen

Vi köpte ju en husbil i höstas som inte var helt ny. Den var förhållandevis fräsch men dynorna var ganska urblekta. 14 meter tyg i ett natur/blått färgat med texter på engelska, trodde vi skulle räcka. (det gjorde det, men köpte till några meter för att kunna sy några prydnadskuddar också).

En gråmulen lördag åkte vi till vinterförvaringen och länsade husbilen på dynor, fyllde volvon och körde hem med dom.


Här ligger dynorna travade i vardagsrummet som inte kommer att vara sig likt på några veckor.
Den här dynan var en utmaning, med alla sidor olika




Alla dynor var inte helt intakta, så de behövde lagas innan omklädning.

Jag anpassade en liten tång med maskeringstape så jag kunde dra ur nålen utan att den skulle bli repig


Här har man lagat en dyna med silvertape, man tager vad man haver. 


Det blev ju så snyggt med leopardmönstrad lagning

Jag började med den dyna som verkade svårast, klippte och passade in tyget. sydde ömsom på maskin och ömsom för hand. 

Första dynan klar!  Det gick riktigt bra och då kändes det hoppfullt inför resten av dynorna som inte verkade så komplicerade


Dyna nummer två. Nu är jag på gång. Här är det bara handsömnad kvar.


Dynorna klara så när som på knapparna. Jag köpte klädda knappar av en tapetserare i Lund med snabb leverans.


Jag beställde 60 st klädda knappar, 60 st plastknappar till baksidan, vaxad nylontråd att sätta fast knapparna med och en lång specialnål.


Här är dyna nr ett helt klar med knappar (som jag markerat med rött). Det gick bra att sätta dit knapparna efter att jag kollat på Youtube (den kära gamla sajten). 

Det ska bli spännande att få placera dynorna i husbilen och se resultatet på riktigt.  Planerar även att sy ett draperi till sovdelen och ev. nya gardiner.






.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar